Dagens Bio-aktuella - Cornelis


Titel: Cornelis (2010)
Regissör: Amir Chamdin
Skådespelare: Hank von Helvete, Johan Glans mfl.

Cornelis är en berättande historia om musikern Cornelis Wreeswijks omtalade liv. Vi får följa hans liv från punkt till pricka, inkluderat även de dåliga sidorna. Samtidigt som hans musikaliska resa tar fart börjar hans alkolism också ta fart, och Cornelis blir tillslut väldigt självdestruktiv.

Trots att filmen bara snurrar runt Cornelis liv blir den aldrig tröttsam, utan tar en hela tiden till nya höjder både upplevelsemässigt och genom filmens utveckling. Hans lusta för livets "mörka" sida är väldigt tilltagande och det är trots allt sanningen med Cornelis liv.

Filmen är väldigt tilltalande och framhäver mycket känslor genom filmen. Dem har lyckats väldigt bra med tidsättningen, vilket man ser att de lagt ner väldigt mycket tid på.

Huvudkaraktären spelas av Hank von Helvete, sångaren i det norska bandet Turbonegro. Han gör en mycket bra insats i filmen, och man hör knappt att han är norsk någon enda gång.

Tillslut bör musiken nämnas, som bland annat är återinspelad av Cornelis egna son Jack. För mig vart mitt musikaliska intresse för Wreswijk återupplevt efter denna film, vilket jag är väldigt tacksam för eftersom han har skrivit några av Sveriges bästa låtar.

Filmen är såklart helt sevärd, men inget jag skulle se om det inte vore för den musikaliska biten. Detta är något som jag tror de tänkt på när filmen producerades, och därför är det väldigt mycket musik i filmen.
Något att se för den musikintresserade eller kanske den nostalgiska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0