Dagens tips - Disco Kung-Fu


Titel: Disco Kung Fu (2002)

Regissör: Måns Mårlind, Björn Stein

Skådespelare: Rafic Dalle, Binayi Osman, Kjell Bergqvist mfl

Ingen trailer finns

 

Disco Kung Fu är en film gjord av elever på Svenska Filminstitutet då de satsade på att göra novellfilmer. De lyckades även få med Kjell Bergqvist att spela en roll.

 

Filmen handlar om Mehmet (Rafic Dalle) som bor i Kastby där han ständigt blir utsatt av Tareks (Binayi Osman) trakasseri. Egentligen vill Tarek bara visa sina känslor för Mehmet som är alldeles för svårflörtad. Tarek tillsammans med sitt gäng terroriserar den stackars kommunen. Mehmet vågar inte göra något fast han vill kämpa emot. Han kommer då i kontakt med en gammal Kung-Fu mästare från 70-talet, Willy Fastfooot (Kjell Bergqvist), som blev okrossbar med sin Disco Kung-Fu. Disco Kung-Fun ska hjälpa Mehmet att rädda kommunen och han själv ifrån Tarek.

 

Disco Kung-Fu är en oerhört rolig film som både parodierar och hyllar de gamla Kung-Fu-filmerna; den gör narr av den dåliga dubbningen som ofta fanns och alla montages. Allt detta är utfört på ett snyggt och underhållande sätt. Det är värt att notera att det är en amatörfilm, men detta är verkligen inget dåligt. Detta bidrar till charmigheten filmer utstrålar och skådespelarna som ibland är mindre bra funkar helt okay tack vare känslan filmen har.

 

Som sagt så är inte skådespelarinsatserna så jättebra, men de är ändå väldigt intressanta och har sin charm. Bergqvists briljerar inte i sin roll utan anpassar sig till filmens standard. Detta resulterar i ett intressant skådespeleri mellan alla roller. Allt känns väldigt oseriöst men det funkar ändå på något sätt.

 

Disco Kung-Fu är inte som en vanlig svenskfilm man brukar se utan böjer sina gränser lite. Jag respekterar väldigt mycket när speciellt svenska filmskapare vågar experimentera med film, och med Disco Kung-Fu så lyckas de strålande bra.

 

Skriven av Nikokicken


Kommentarer
Postat av: Lillan

Hej! Jag älskar disco kung fu filmen! Såg den ca år 2005 och har letat efter den sen dess...har du någon aning om hur man kan få tag på den? En kompis till mig sa att den kom med som en extra film till svenska filmen Storm. Jag är bra nära på att köpa filmen storm, men då hoppas jag ju att den ska finnas med där!

2011-02-06 @ 23:34:59
Postat av: cinemera

Jättekul att du tycker om den!

Jag vet inte riktigt, kan fråga personen som visade mig! Ah, kanske är så!

2011-02-07 @ 16:12:52
URL: http://cinemera.blogg.se/
Postat av: Katarina

Hej,

Jag har letat desperat efter filmen, den är fantastiskt rolig! Undrar också hur man kan få tag på den?

2011-02-10 @ 16:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0