Dagens tips - Eyes Wide Shut

Titel: Eyes Wide Shut (1999)

Regissör: Stanley Kubrick

Skådespelare: Tom Cruise, Nicole Kidman mfl.

Trailer

 

Eyes Wide Shut är en erotic-thriller och är Stanley Kubricks sista film. Han dog bara några dagar efter att den släpptes.

 

Eyes Wide Shut cirkulerar runt Dr. William Harfords (Tom Cruise) och hans fru Alices (Nicole Kidman) förhållande efter Alice bekänner att hon en gång hade sexuella fantasier om en man hon såg på deras semester. Filmen fokuserar främst på Dr. Harfords ångest efter att han har fått höra detta och hans upplevelser de kommande dagarna.

 

Jag hade hjärtklappningen genom hela denna film. Kubrick har skapat en extremt intensiv stämning som kittlar i hela kroppen även om den har väldigt lågt tempo. Detta är exceptionellt professionellt gjort och visar verkligen Kubricks talanger som filmskapare . Jag har inte sett överdrivet mycket med Tom Cruise men det jag har sett har aldrig imponerat mig. Dock så spelar han denna roll något så oerhört bra och övertygande. Hans kroppsspråk och dialog känns genuint genom hela filmen och jag har aldrig tidigare sett honom spela så trovärdigt.

 

Även soundtracket bidrar enormt till den stämningen som byggs upp hela filmen. Pianosoundtracket är bland det bästa jag hört i en film. Vissa av tonerna skär i öronen så mycket att trumhinnorna skakar till. Det är obehagligt men mäktigt.

 

Eyes Wide Shut är en film man antingen älskar eller hatar. Många kan säkert anse den som meningslös eller ologisk, medan vissa ser det Kubrick verkligen få fram. I vilket fall som helst så är det en film alla borde se. Det är en helt unik upplevelse.


Kommentarer
Postat av: Dennis

sv: Mysigt var det också! :)



Nicole Kidman är bara så snygg!

2010-11-12 @ 00:52:54
URL: http://withyen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0