Årets filmer 2010 - Koffmaestros lista

Bättre sent än aldrig! Här kommer iallafall en lista över mina absolut favorit filmer 2010.

1. Shutter Island.
Min absolut bästa film 2010. Blev helt tagen när jag först såg den på bio, och sedan igen när jag kollade på den för andra gången och tredje gången. Kanske var det för att jag inte hade några som helst förväntningar, men en bättre film är svår att hitta enligt mig! Och gamle Leonardo gör en strååålande roll som vanligt.

2. Inception
Kanske den mest mainstreamaktige filmen för året som gått, men ändå en riktigt kvalitativ film! Kanske det bästa manuset, och absolut den bästa musiken (få överträffar Hans Zimmer när det gäller filmmusik). Även här tar Caprio oss med storm.

3. Kick-Ass
Kanske inte en given trea, men en ruskigt skön humor-rulle! Garvade läppen av mig som man säger... Även helt mirakulöst passande soundtrack med bland annat Prodigys nyaste skiva inblandat. Kanske inte världens bästa story men med bra dialog och snygga detaljer är detta en film icke att förglömmas!

4. Toy Story 3
Riktigt bra efterföljare, och man märker verkligen att dem lagt ner extra krut på manuset! En fin nostalgi-tripp fick man också. Jag tror att alla förväntningar blev uppnådda och Walt Disney och Pixar kan vara riktigt nöjda med Toy Story 3.

5. The Social Network
Otroligt fångande film om Facebooks uppkomst. Även fast Mark Zuckerberg framställs som decenniets största bitch är den bra gjord och väldigt verklighetstrogen.

6. Harry Potter And The Deathly Hallows: Del 1
Den bästa Harry Potter filmen hittils! Riktigt bra gjord och genomarbetad, med en otroligt spännande historia. Förmodligen den bästa fantasyfilmen sedan Lord of The Rings trilogin.

7. Scott Pilgrim vs The World
Spännande film med roligt tema! Man måste bara älska TV-spels känslan och alla karaktärer i denna film! Kanske inte det bästa manuset men det kompenseras av temat.

8. Cornelis
Skön rulle med otroligt skön musik. Bra återblick till både 60- och 70talet. Spännande historia om Cornelius Wreeswijks liv och bra spelad av norske Hank von Helvete.

Det var de filmerna som jag tyckte bästa om år 2010! Hoppas att ni har en liknande åsikt, och så ser vi fram emot ett riktigt gött filmår 2011, som startar med bla. The Green Hornet med Seth Rogen., vilket jag hoppas blir en braksuccé!

-Koffmaestro

Kommentarer
Postat av: Alec

Bra år för Caprio!



Ofta Cornelis..!

2011-01-12 @ 01:51:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0