Dagens tips - Smoke


Titel: Smoke (1995)

Regissör: Wayne Wang

Skådespelare: Harvey Keitel, Harold Perrineau, William Hurt, Forest Whitaker mfl.

Trailer

 

I Smoke får vi följa flera karaktärers liv: Auggie (Harvey Keitel), ägaren till en tobaksaffär som fått reda på att han har en nerknarkad och gravid dotter, Paul (William Hurt), en författare vars karriär gått åt helvete sen hans fru dog, som nästan blir överkörd om det inte vore för Rashid (Harold Perrineau), en ung kille som vill få sitt liv till rätta.

 

Smoke är en film med lite handling men många karaktärer, och det är detta som gör filmen så imponerande. Karaktärerna utvecklas med hjälp av varandra och relationerna de har till varandra är aldrig intetsägande. Dialogerna är stundtals briljanta och ibland lite i klass med Tarantino (även fast en jämförelse är omöjlig). Skådespelet av nästintill alla karaktärer är enormt bra. Det utförs på ett väldigt avslappnat och autentiskt sätt och varje skådespelare får visa vad de går för i de utmärkta långa tagningarna.

 

Harold Perrineau som spelar Rashid den mest övertygande roll jag sett av honom, och en helt lysande roll överhuvudtaget. Han spelar en sjuttonåring när han i själva verket är 32 år gammal. Detta märktes inte alls i filmen, jag var helt säker på att Harold Perrineau måste ha varit runt samma ålder som den roll han spelade.

 

Filmen är rolig, rörande, spännande och underbar. Allt på samma gång. Jag blev nästan direkt indragen i filmen tack vare alla karaktärer som erbjuder något jag sällan ser i film: genuin känsla.

 

Skriven av Nikokicken








Kommentarer
Postat av: Lena

Tack så mycket :)

2011-01-31 @ 23:55:53
URL: http://risinggirl.blogg.se/
Postat av: Ronja

svar: tack :) bra med filmtips för en filmälskare som jag ;)

2011-02-01 @ 11:32:12
URL: http://rronjaeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0