Dagens tips - Adventureland



Titel: Adventureland (2009)

Regissör: Greg Mottola

Skådespelare: Jesse Eisenber, Kristen Stewart, Ryan Reynolds mfl.

Trailer

 

Filmen utspelar sig 1987 då osäkra James Brennan (Jesse Eisenber) precis har tagit examen och vill så snabbt som möjligt åka på sin drömresa genom Europa. Problemet är att han inte har pengar och hans föräldrar tänker inte betala för resan. Han börjar då jobba på en lågbetald nöjespark. James blir förälskad i kollegan Emily (Kristen Stewart) och lär sig mer om det verkliga livet.

 

På ytan kan Adventureland se ut som vilken tonårskomedi som helst. Det var även det jag förväntade mig innan jag såg den. Det är alltid så skönt att bli bevisad motsatsen. Det som skiljer denna och t.ex. Superbad (Som Greg Mottola också skrev) från andra tonårskomedier är stämningen de lyckas skapa. Adventureland är en fin, rolig och sorglig film som berörde mig på ett sätt som tonårskomedier aldrig lyckas med.

 

Både Jesse Eisenberg och Kristen Stewart gör oerhört bra ifrån sig och de fungerar ihop på skärmen riktigt bra. Relationen mellan dem är spänd och vacker och utveckling är spännande att följa.


Adventureland var helt klart en positiv överraskning som fick mig både att le och känna smärta på ett naturligt och medryckande sätt; precis som filmen.

 

Skriven av Nikokicken

Glöm inte vår tävling som pågår!

Kommentarer
Postat av: Alexandra

den vill jag se :)

2011-02-24 @ 19:55:50
URL: http://alexandrareichert.blogg.se/
Postat av: Elias

Grymt bra film. Se den!

2011-02-25 @ 16:59:20
Postat av: william

verkar rolig:D

2011-02-26 @ 23:12:07
URL: http://cookieboy.blogg.se/
Postat av: sara

Den filmen har jag hemma, men har inte sett den än :)

2011-02-27 @ 01:40:01
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: kriss

skräpfilm ju, men värt att se den endast för den episkt roliga scenen med bill hader och basebollträt!

bra blogg förresten!

2011-03-05 @ 00:42:47
URL: http://bikkjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0